söndag 15 juli 2007

Slå sönder ditt varumärke

Ett av världens största varumärken är utan tvekan Coca-Cola. Det finns så klart mängder med förklaringar till hur de blev så stora, men jag läste en ganska intressant detalj angående just designen av flaskan. Designavdelningen fick i uppdrag att göra en flaska som man skulle känna igen även om man var blind. Och inte nog med det, flaskan skulle vara igenkänningsbar även sönderslagen och krossad. Briefen kom från Earl R. Dean och frågan är om inte han var en av de första pionjärerna i att bygga ett starkt varumärke.

Vilken design är så särpräglad idag att du skulle känna igen produkten även när den är sönderslagen? Tänk på dagens mobiltelefoner, bilar, tv-apparater etc. Likriktningen av deras design är total och jag har svårt att så här på rak arm komma på en produkt som tål detta test idag.

För hur starkt är ert varumärke idag ifall ni tar bort logotypen på produkten? Känner man fortfarande igen märket på grund av färgerna, fotona, materialvalet etc?

Earl R. Dean hade verkligen koll på läget när han gav en av värlens bästa briefer:

"a bottle which a person could recognize even if they felt it in the dark, and so shaped that, even if broken, a person could tell at a glance what it was"

Inga kommentarer: