onsdag 25 juli 2007

Några tankar om sociala nätverk

Har sedan en tid tillbaka registrerat mig på diverse sociala nätverk, så som Facebook, Xing och LinkedIn. Det råder ett enormt tryck på dessa hemsidor just nu, och Facebook har på nolltid seglat upp som en värdig konkurrent till MySpace, läs bara den här artikeln på DI:s hemsida om grundaren och hans tankar kring värderingen av Facebook. Och surfa över till Bisonblog, där Fredrik Wass har skrivit flera intressanta artiklar om just sociala nätverk och Facebook i synnerhet.

Jag förstår att det går så bra för Facebook: det är rent och snyggt (till skillnad från MySpace som gör mig illamående av diverse ljudklipp, bakgrundsbilder och flimrande slideshows från Flickr), och det går att personifiera sin profil i all oändlighet med diverse program plug-ins. Sen måste jag säga att jag blev riktigt imponerad av den mobila versionen av hemsidan (m.facebook.com), att godkänna kontaktförfrågningar, ändra sin status och titta på nyligen upplagda bilder fungerar förvånande bra.

En annan anledning till att Facebook blivit så stort är att i princip alla användare blir vandrande reklampelare för sajten, då behövs det inte dyra reklamkampanjer för att locka till sig fler användare. Vem litar du mest på? En rekommendation från en kompis eller något som sägs i en reklamkampanj? Grejen med sociala nätverk är att de blir intressanta först då riktigt många är med och därmed försöker man få med så många som möjligt. Efter att en kompis introducerade mig för Facebook, tog det inte många dagar innan jag talade gott om det inför allt och alla och började trakassera min adressbok med invites. En snöboll börjar rulla och blir bara större och större...

Lika imponerad jag är av Facebook, lika besviken är jag på Xing och LinkedIn. Ostrukturerade och röriga hemsidor, men ständiga påminnelser om hur mycket mer man får tillgång till om man blir bonusmedlem och bara betalar x antal dollar. När ska det komma en businessvariant av Facebook? Önskar jag hade lite mer driv just nu, då hade jag startat en BusinessBook-liknande sajt och satsat stenhårt på den.

Har ju länkat till mina profiler på Xing och LinkedIn till höger, så gå gärna in och visa mig vad som är vitsen med dessa hemsidor.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Samma hajp som år 2000. När folk lägger ut lägenheter till försäljning på facebook, då är det dags att sälja aktierna.

http://www.facebook.com/group.php?gid=3396934687

Facebook är borta om ett år!

/Surkarten

Unknown sa...

Håller med "anonym".

Vilket trams!