tisdag 17 juli 2007

Expandering eller urvattning?

Är det fler än jag som har börjat reagera på den ständiga expanderingen av redan välkända varumärken? Hur långt ifrån originalprodukten- eller tjänsten kan man gå utan att riskera att urvattna varumärket? Eller är det till och med oväsentligt, för det kanske bygger varumärket oavsett?

För visst börjar det gå ganska fort på sistone? När jag var liten fanns det Ahlgrens bilar, inte däck, skyltar, julslädar och allt annat som lanserats på sista tiden. Polly och Dumle? Hur många sorter finns det egentligen nu? Kalles kaviar är ett annat bra exempel, för nog hajjar man till i affären när man ser en Kalles kaviar utan just kaviar? Ehh, om inte Kalles kaviar är kaviar, vad är det då? Ett smörgåspålägg i tub med en leende grabb? Kolla gärna in Kalles hemsida och kolla in tidslinjen under Historik.

Det känns som om man under många år inte vågat röra och expandera sina varumärken, men när man väl börjar verkar det bli rena ketchupeffekten och en rad nyheter lanseras på löpande band.

Nu kom jag att tänka på Absolut. Ungefär samma utveckling verkar dom ha gått. Där det från början tog flera år innan nya smaker lanserades, medan det nuförtiden verkar släppas mer än en ny smak per år. Dödar man sitt eget märke på det här sättet eller är det tvärtom ett sätt att visa att man hänger med, är innovativa och lättrörliga på en allt mer trendkänslig marknad?

Känns som om jag hade ännu fler bra exempel på det här innan jag började skriva, men nu kommer jag inte på några. Jag får återkomma senare helt enkelt.

Inga kommentarer: