torsdag 12 juli 2007

Hello world!

Jaha, så var det då dags för ytterligare en blogg att göra entré i den så kallade bloggosfären. Dessutom med ett pretentiöst namn som Brand New World, ett uttryck som jag sprang på så sent som förra veckan när jag läste Stefan Engeseths bok Detective Marketing (som förövrigt finns att ladda ner gratis på Engeseths hemsida). Tyckte namnet passade ypperligt då tanken med den här bloggen är att göra en slags personlig anteckningsbok om varumärken och hur en allt varumärkes-tätare värld håller på att växa fram. Har sedan en tid tillbaka skrivit på en liknande dold blogg, men hoppas kunna höja min språkliga och analytiska nivå nu när jag gör en blogg öppen för alla att läsa. Vet inte riktigt hur den här bloggen kommer utvecklas, men jag kommer skriva om det som snurrar i mitt huvud för tillfället och försöka reflektera över saker jag sett, läst eller hört.

Namnet är ju också en parafras på Aldous Huxleys klassiker Brave New World, en bok som jag verkligen kan rekommendera. Boken ingår i dystopi-triologin där också George Orwells 1984 och Alexander Zamyatins We ingår. En triologi av tre olika författare skrivna under tre olika årtionden, men som ändå har någoting som håller dem tillsammans. Alla tre är riktigt bra och tänkvärda, och sedan jag läste dessa böcker håller jag 1984 som världens bästa bok alla kategorier.

Inga kommentarer: