onsdag 25 juli 2007

En hyllning till public service

Ni har väl inte missat repriserna av Världens modernaste land SVT under sommaren? Ett av de bästa programmen som SVT producerat under de senaste åren. Tyvärr får jag känslan av att det inte var så många som hittade det guldkornet i tv-tablån.

Fredrik Lindström brukar visserligen imponera, oavsett om det handlar om språkliga och dialektala historier eller mer humoristiska sketcher. Men här lyckas han överträffa sig själv. Så underbart att se att det 2007 går att göra ett så enkelt och avskalat program: en trist studio, Fredrik Lindström och den ständige bisittaren Peter Englund och två gäster. Med intressanta diskussioner och analyser blir det aldrig tråkigt. Visserligen vävs små sketcher in med jämna mellanrum, men de känns mer som utfyllnad än någonting annat.

Får känslan av att det finns så mycket att lära av de sju avsnitten som sändes. Varje avsnitt är sprängfyllt med information om svenska trender och företeelser, och det faktum att man sitter i soffan och ler igenkännande är nog så starkt bevis för att de är på rätt spår i sina analyser. En DVD-utgåva kanske är för mycket att hoppas på, men tillsvidare håller jag mig till SVTs Play, som verkligen känns som en underskattad del av SVTs hemsida. Får helt enkelt sitta framför datorn och se programmen igen och analysera vad som verkligen sägs.

Så varför detta inlägg om Världens modernaste land? Jo, för att det finns mycket att lära om hur samhället ser ut och varför – vilket är helt nödvändigt om man ska jobba med kommunikation och förhoppningsvis bygga morgondagens varumärken. Se bara på hur stor roll plannern börjar få i reklambranschen. Kolla gärna in några av mina länkar till diverse planner-bloggar till höger, de tillhör helt klart mina favoritbloggar och brukar alltid bjuda på insiktfulla analyser av nya och gamla samhällsföreteelser.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: