torsdag 16 augusti 2007

Rangordning i butiken


Läste nyligen om butikskedjan RanKing RanQueen i Tokyo vars koncept är en smula unikt. De rangordnar alla produkter inom sina respektive kategorier och låter konsumenterna i butiken direkt se till exempel vilken tandkräm som är populärast just nu, vilken som ligger tvåa, trea etc.

Ett kul och annorlunda sätt att kommunicera med konsumenterna. För hur skulle man själv agera i en sån butik? Vill man testa "ettorna" eller vill man vara lite mot strömmen och välja en helt annan produkt? Mest fascinerande är att det är ett koncept som attraherar både leverantörerna och konsumenterna. Leverantörerna får direkt ett kvitto på hur populär deras produkt är och om den inte är populär kan de alltid spana in medaljplatserna och försöka lära sig av dem. Och som konsument får du direkt kvitto på vad som är trendigt just nu och kan förmodligen se hur snabbt det pendlar mellan olika handlingstillfällen.

Konstigt att ingen tagit konceptet till Sverige än, eller? I detta list-tokiga land där löpsedlarna var varannan dag listar de tio bästa lådvinerna, de fem bästa kräftkartongerna, de tio billigaste elbolagen etc (följ Aftonbladet och Expressens löpsedlar ett tag ska ni se att de använder det här greppet nästan hela tiden).

Vart skulle det här konceptet fungera i Sverige? Seven-Eleven, Apoteket etc känns ganska dammigt, men varför inte på Systembolaget? Hyllkanten visar de 10 mest populära rioja vinerna/rosévinerna etc... Det skulle väl funka?

Varumärkesexperten Martin Lindstrom analyserar det här lite extra, så ta gärna en titt på hans video på den här hemsidan.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket intressant koncept. Jag tror jag skulle testa uppstickarna (tvåorna och treorna) i rätt hög utsträckning.
Systembolaget är väl som klippt och skuret för ett sådant här koncept.

Den där Lindstrom är ständigt pedagogisk, enkel och intressant att lyssna på.