torsdag 23 augusti 2007

Att lansera en lansering

Ett företag som kan det här med lanseringar är utan tvekan Apple. När det exempelvis tillkännages att Steve Jobs ska hålla en så kallad Keynote i Cupertino, San Francisco (Apples huvudkontor ligger där) uppstår oftast ett enormt buzz på bloggar och diverse nyhetssidor. Steve Jobs höjs till skyarna nästan som en frälsare, och företagets fans utgör medlemmar i religionen Apple.

Apple är duktiga på att använda storytelling i sina lanseringar. Surfa gärna in på Jack Hansens blogg text.nu och läs inlägget "Gratis kurs i storytelling. Bättre än en hel vecka på Berghs" där han samlat fyra YouTube-klipp med journalisten Ira Glass om du vill veta mer om storytelling.

Se till exempel när Apple nyligen lanserade sin efterlängtade mobiltelefon, iPhone. Då gick man inte ut med en pressrelease som berättade att man skulle släppa en mobiltelefon, när den skulle släppas och alla andra detaljer. Nej, tvärtom! Först lanserade man nyheten att man skulle släppa en mobiltelefon. När buzzet kring själva telefonen var tillräckligt stort, gick man ut med vilken datum man skulle släppa lanseringsdatumet (!) osv. Det här är väl storytelling om någonting? Att bygga upp ett momentum, som precis som ett bra filmmanuskript, bygger upp en förväntan och förhoppningsvis en hype.

Den 29 juni lanserades iPhone och folk hade köat och tältat utanför Apples affärer i över ett dygn för att få tag på sin efterlängtade mobiltelefon. En lansering som naturligtvis bevakades hårt i media, som tävlade om vem som snabbast kunde publicera en fullständig recension.

Idag har köerna blivit en del av viktiga lanseringar. Alla vet att det i princip går att få tag på den sista Harry Potter-boken, senaste World of Warcraft-spelet eller en Playstation 3-konsol även om man inte köat utanför affären i flera dygn. Men det spelar ingen roll. Köandet verkar vara ett sätt att visa sitt tillhörande, att man sympatiserar med varumärket och stöder det. Eller är jag fel ute?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Andreas sa...

Intressant ämne du tar upp, det diskuterar jag gärna vidare med dig.