torsdag 2 augusti 2007

IKEA på 38:e plats

I förrgår publicerade DN följande artikel, efter att Interbrand släpp sin nya lista över världens högst värderade varumärken. Värderat till 68 miljoner kronor hamnar IKEA38 plats till skillnad mot förra årets plats på 41.

Jag myser till lite, men kan inte låta bli att bli en aning besviken. 38:e plats? Borde IKEA inte kunna komma lite högre upp? Återigen sympatiserar jag med ett varumärke och det slår mig att just IKEA måste ligga många svenskar varmt om hjärtat. Gissningsvis tror jag att IKEA ligger bra mycket bättre till än andra svenska varumärken som Volvo, SAAB, Ericsson mm. DN:s krönikor Karin Rebas skrev nyligen en underhållande krönika om just vår relation till IKEA, en mycket träffande skildring.

Tänk bara vilken roll IKEA-katalogen har! Många brevbärande kan nog vittna om alla "Ingen reklam tack, men gärna IKEA-katalogen"-dekaler. En situation som de flesta bara kan drömma om. Har svårt att tänka mig andra förslag : "Ingen reklam tack, men gärna Lidl-bladet, erbjudanden från kemtvätten nere på hörnan och El-Giganten".

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: