tisdag 9 oktober 2007

Ibland blir det så fel...

Johan BrunzellBrunzellDesign tipsade mig just om den här sidan med exempel på logotyper före- och efter redesign. Många gånger blir resultatet bättre (även om skillnaderna är rätt så små), men ibland blir det bara så fel:


Okej, hur tänkte de här? Jag tänker Nintendo, Super Mario och konstiga svampar som man inte ska röka när jag ser den här logotypen. Vad är det för trattsvamp i psykedeliska färger? Känns som ett tafatt försök att visa på kreativitet och den mångfald av arbeten du kan skapa med Wacoms produkter (Wacom tillverkar ritplattor och andra tillbehör för att underlätta vardagen för den grafiska designern). Själv hade jag nog behållit bokstavsformerna från originalet, men försökt ge det en modernare touch genom att ge ytterligare lite karaktär till bokstäverna.

Har tänkt skriva om Compaqs nya logotype flera gånger, utan att riktigt veta hur jag ska uttrycka mig. Tycker helt enkelt att den ser ut att vara tio år gammal. En logotype som andas mer data än nödvändigt. Tacka vet jag originalet (hade nog utvecklat enbart Q-bokstaven till en egen symbol om jag blev tvingad att göra något).

Ehh, jag blir mållös. Originalet är också en katastrof, men vad är detta? En typisk webb 2.0-logotype som alla kommer skratta föraktfullt åt om ett litet tag. Det Apple-influerade Aqua-utseendet med reflektioner, skuggor och rundhet börjar snart likna en formmässig influensa.

Suck, dagens hat-logotype. Ja, jag ser att det är ett blått T och ett gult E, och idéen att sammanföra dem är väl inte alldeles fel. Men utförandet känns precis så tråkigt som man kan förvänta sig av ett elektronikföretag som Tyco.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: