onsdag 10 oktober 2007

Eau de Hotel

Vill ni veta hur hotellen i framtiden försöker särskilja sig och bygga sina egna varumärken? Då tycker jag ni ska surfa in på New York Times-hemsida och läsa den här artikeln. I korthet berättar den om hotell(kedjor) som tagit fram egna dofter som subtilt används i hotellet för att bygga upp mer sensory branding (finns säker ett bra svenskt namn för det, men jag kommer inte på det nu). Studier har visat att just lukt är det sinne som väcker starkast minnen. Så precis som det står i artikeln kan ni ju tänka er känslan när man ett halvår efter en hotellvistelse öppnar en liten reseflaska med schampoo där ifrån: lukten väcker förhoppningsvis starka positiva känslor som gör att man längtar tillbaka eller något liknande.

Ett annat innovativt sätt att jobba med sensory branding är att använda bakgrundsmusiken mer aktivt, till exempel med musikslingor som anpassar sig efter tiden på dygnet.

Martin Lindstrom sammanfattar de här hotellens varumärkesstrategi så här:

“The future of hotel branding is when there are no logos, no advertisements blasting, but I can just feel I’m there”
Fascinerade!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: