onsdag 10 oktober 2007

Framtidens TV är inte TV

Har just varit inne på HBOs internetsatning Voyeur och känner mig som en syndfull Peeping Tom. På bästa James Stewart-manér i Hitchcocks Rear Window, sitter man i sin egna trygghet och spanar med teleskop mot intet ont anande människor. Välj vilket fönster du vill spionera på och följ vad som händer bakom väggarna. De dialoglösa filmerna är oerhört snyggt producerade och ganska snart läggs det en obehaglig stämning över spanandet, för vem vet vad man egentligen får se?

Ett fantastiskt koncept som hela tiden byggs ut med flera kortfilmer från flera fönster och tidpunkter/dagar. Att HBO vanligtvis producerar högkvalitativa TV-serier vet många, men ännu roligare är det ju att se att de även klarar av större webbsatsningar som denna galant.

I senaste numret av Café finns det en artikel om TV-mässan i Monte Carlo och där återfinns följande intressanta uttryck:

Mobisode
En sammanslagning av Mobile och Episode, allstå små korta videoklipp som laddas ner till telefonen och som bygger vidare TV-serien ytterligare. Har använts av 24, Prison Break och Lost med flera. I Lost är det karaktären Hurley som hittar en videokamera på ön och börjar dokumentera livet i små 2-minuters klipp – The Lost Diaries. Verkligen ett skönt sätt att dra nytta av handlingen i serien.

Webshows
Videobloggar, så kallade vlogs eller andra fantasifulla sätt att dramatisera en historia. Ett smart exempel är The Scene som utspelar sig i ett chatfönster (!).

Allt det här gör mig övertygad om att framtiden TV, inte alls kommer att vara TV som vi tänker på det idag. Nya former att utnyttja diverse mediekanalar utvecklas varje dag och det här är nog bara starten på en mycket intressant utveckling av tv som medium.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: