onsdag 12 september 2007

Stadium nya grafiska profilen



I senaste numret av CAP&Design läser jag om Stockholm Design Labs arbete med att ta fram en ny grafisk profilen till Stadium. En mycket intressant artikel som bra förklarade tankegångarna som ligger bakom det nya utseendet.

Jag är inte helt hundra på att jag gillar den nya logotypen. Men på något sätt känns det som om jag kommer börja gilla den, det är bara ovanan nu ibörjan. Ungefär som det kändes när jag såg Astoria-logotypen första gången.

Det som jag framförallt gillar och som jag skulle vilja uppmärksamma här är deras tänk angående de specialritade siffrorna. I artikeln läser jag att sport allt som oftast handlar om siffror – ett tidsrekord, ett nytt längd- eller höjdrekord osv. Tanken är därför att dessa siffror ska bli en sån naturlig del av den grafiska profilen att de ska kunna användas utan Stadium-logotypen och ändå väcka igenkänning. Visserligen kommer det ta ett tag att få upp den igenkänningen hos allmänheten, men jag gillar verkligen idéen. Enkelt och smart.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med siffrorna är intressant. Jag tror dock inte att de vita/gråa sticker ut tillräckligt. Tänte däremot på detta fenomen under något idrottsevenemang där en banderoll hade texten "Heja Sverige" med gul text på rosa bakgrund, så inarbetat varumärke att du till ock med utan att ha sett den vet vilket företaget är.

Anonym sa...

Sjukt intressant blogg Johan, ser fram emot lite sköna Art-Bloggar ifrån NY. Ha det bra och hälsa Anna! Eric