måndag 3 september 2007

Hur man attraherar ungdomar

När det amerikanska klädmärket Abercrombie and Fitch bestämde sig för ompositionera sig till ett mer "lifestyle brand", gjorde man det på ett mycket genomtänkt sätt (om än cyniskt). Företaget åkte ut till amerikanska skolor och observerade vilka personer som ansågs coolast, snyggast, häftigast etc – "innegänget" helt enkelt. När man hade en klar uppfattning om vilka som tillhörde denna grupp, tog man kontakt med dem och fick dom att börja bära Abercrombie-kläder.

Behöver jag skriva att Abercrombie snabbt blev märket som alla skulle ha?

Det är nästan komiskt att se hur Abercrombie osar självförtroende och allting omkring dem utstrålar hur coola de är. I butiken pumpas den senaste musiken ut på en volymnivå som mer för tankarna till en nattklubb. Självklart ser också personalen ut som om de kommer direkt från inspelningen av en typisk amerikansk high school-film.

Förra sommaren när jag var i USA höll Abercrombie precis på att lansera en ny underklädeskollektion, vilket man gjorde på sitt egna sätt: vid butikens entré stod helt enkelt en kille och en tjej enbart iklädda de nya underkläderna. Som ni förstår var inga Average Joes som stod vid ingången utan galet vältränade killar och trådsmala tjejer. Lägger in en bild från invigningen av Abercrombies butik i London så förstår ni ungefär vad jag menar...


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan det bli mer White Trash?