onsdag 5 september 2007

En hyllning till alla er som slutat röka

Dagens beröm går till Apoteketets reklamfilm för sin sluta röka-kampanj. Har försökt hitta ett klipp på nätet utan att lyckas. Men det är den där reklamfilmen där vi får se diverse personer som nyligen slutat röka och hur de kämpar emot sina gamla vanor. Stämningfullt, pricksäkert och skön musik som ibland ger mig lite Nina Persson (Cardigans) vibbar (Nyfiken som jag är kollade jag upp det på reklamfilm.se, och där sägs det att det är "Don't be a stranger" med Perfect Problem). Filmen avslutas med någonting i stil med "En hyllning till alla er som slutat röka". Kommer inte ihåg copyn exakt, med det är någonting i den stilen.

Och det är just hyllningen i slutet som jag verkligen gillar. Så härligt när man uppmuntrar istället för att berätta vad inte får göra, äta, dricka etc. Vi har väl nog med pekpinnar ändå i det här landet? Jämför med exempelvis Nicorette-reklamen, där diverse personer får slås mot en stor vandrande cigarett. Usch, avskyr verkligen de reklamfilmerna.

Ps. rätta mig om jag har fel nu, men visst är det väl Forsman & Bodenfors som har Apoteket-kontot?

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig. Filmen gör att jag blir lite varm i hjärtat, trots att rökning (eller kanske just därför) är det konstigaste och mest illaluktande jag kan komma att tänka på (nästan).

Och visst är det Forsman & Bodenfors som gjort filmen. Du hittar den under Pinfärskt på www.fb.se. Copyn är: "Till alla tappra som försöker sluta röka."

Josef Boberg sa...

Hejsan,

Om det här med rökning är det ju som alltid - meningarna är som baken delad.

Om för och emot rökning har jag ordat en del under rubrikerna IT23:3-4 på min hemsida. Dit kommer Du lätt som en plätt genom att först klicka på mitt namn - och sen på min webbadress till hemsidan

Ha det...
vännen Josef
:-)