tisdag 30 oktober 2007

Dokumentär-nörderi

Jag har alltid haft det på känn, men igår kände jag att min tes stämmer: en bra dokumentär är grymt mycket mer intressant och spännande än de flesta klassiska tv-seriedramer, oavsett om de heter Lost, Prison Break eller Heros.

Igår klockan 18.30 samlades formgivare och typografinördar på biografen Park för att se Gary Huswits dokumentär Helvetica. En dokumentär om ett typsnitt låter som höjden av tråkighet och nörderi, men faktum är att det snarare blev en dokumentär om den grafiska formgivningens utveckling från 50-talet och framåt. Det bästa med dokumentären var att alla fick komma till tals, oavsett om man hatar eller älskar Helvetica. Efter filmen blev det en liten paneldebatt i miniatyr med regissören, Henrik Nygren och andra kända formgivare.

Som om det inte skulle räcka med en bra dokumentär igår, började jag kolla på King of Kong när jag kom hem. Ytterligare en supernördig dokumentär som handlar om Billy Mitchell och Steve Wiebe som gör upp om vem som är världens bästa spelare av det klassiska arkadspelet Donkey Kong. En helt fantastisk dokumentär som får mig att längta tillbaka till blip-blip-ljudet från min gamla Nintendo 8-bitare. Ahh, ljuva barndomsminnen! Se den NU!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

King of Kong är grym!