onsdag 25 juli 2007

Känslor lanserar nya Mercedes C-klass

Via Adverblog hittade jag länken till lanseringssajten för nya Mercedes C-klass. Håller med Adbverblog och gillar också hur Mercedes valt att fokusera på mer på sensory brandning än att bara tjata om diverse prestanda.

En bil tycker jag man måste uppleva i verkligheten, man vill sitta i förarsättet och använda alla sinnen för att bedöma ifall det är en bil man gillar eller inte. Det här gå såklart inte att återskapa på webben, men då gäller det att hitta andra sätt att förmedla samma känslor och intryck.

Som jag nämnt tidigare har jag precis läst Brand sense av Martin Lindstrom, där en stor del just handlar om bilindustrin och hur de arbetar frenetiskt med att inkludera fler och fler sinnen i sina varumärken. Visste ni till exempel att den klassiska nybilsdoften är helt artificiell och att bilarna parfymeras med denna doft precis innan de lämnar fabriken? Det säger en hel del om hur mycket vi uppskattar den där nya, "oförstörda" doften när vi för första gången rullar ut vår nya bil. Jag som i min enfaldighet trodde att doften uppkom naturligt av all plast, läder och trä etc som finns i bilens interiör.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: